Raad van Toezicht

Anneke Vermeer

In de carrière van Anneke heeft palliatieve en terminale zorg steeds een grote rol gespeeld. Na haar start als wijkverpleegkundige heeft zij al in 1992 voor de Palliatieve zorg gekozen. Als mede inspirator voor de oprichting van Gouwe Zorg, later PlusZorg heeft zij de inzet van nachtzorg en 24 uurszorg bij mensen in de terminale fase georganiseerd en inhoudelijke kwaliteit gegeven. In die periode heeft de palliatieve zorg zich enorm ontwikkeld. Steeds meer kwam eigen regie van de patiënt en naasten in beeld en werd kennis ontwikkeld over hoe zorg passend bij persoonlijke wensen kan worden ingezet. In deze ontwikkeling heeft Anneke als voorzitter en deelnemer van allerlei netwerken in de palliatieve zorg, mee mogen denken.
Sinds 2014 is zij manager van Hospice IjsselThuis (www.ijsselthuis.nl) en is netwerk coördinator palliatieve zorg bij het Transmuraal Netwerk Midden Holland geweest.
Na een training bij Stem is zij geïnteresseerd geraakt in het gedachtengoed. Logisch toch, dat mensen de boodschap dat zij ongeneeslijk ziek zijn, op hun eigen wijze beleven. Het zou in deze moeilijke periode van het leven helpend zijn als alle mensen van deze diversiteit kennis zouden hebben, zowel zorgverleners als de zieke en hun naasten. Zo begrijp je elkaar beter en krijgt het gesprek meer diepgang.

Gerard Bosman, directeur Bosman & Vos

“De zorg wordt humaner als er openheid en eerlijkheid is over het levenseinde”

Gerard is begonnen als HR manager in de zorg na een organisatiekundige opleiding SIO. Na 10 jaar is hij zelfstandig begonnen als interim HR manager/organisatieadviseur. Vervolgens heeft Gerard met twee partners een eigen organisatieadviesbureau opgezet, inmiddels 17 jaar en met 15 medewerkers. Ze werken voornamelijk voor organisaties zorg, wonen en welzijn met de visie: gevoel voor mensen, verstand van organisatie. Over de reden om betrokken te zijn bij Stichting STEM geeft Gerard aan: ‘Het leven heeft mij altijd toegelachen. Ik ben een echt zondagskind: ik heb mogen studeren, er waren in mijn tijd genoeg banen. Ik heb veel kennis en ervaring opgedaan die ik graag voor een maatschappelijk doel beschikbaar stel.' Daarnaast vindt hij dat ieder mens verantwoordelijk is voor z’n eigen leven en dus ook voor de laatste levensfase. Daarom zouden veel mensen er baat bij hebben als ze hierover durven te praten en het taboe verdwijnt, zowel voor stervenden als naasten. De zorg wordt dan ook veel humaner als er openheid en eerlijkheid is over het levenseinde. Stichting STEM biedt hulp aan zorgprofessionals en spreekt het publiek aan, zonder dit in te vullen, over de laatste levensfase na te denken en te praten.