Trainers van STEM

Bert Buizert

Ik ben sinds 2008 verbonden aan Stichting STEM en mede ontwikkelaar van het STEM-materiaal, de bewustwordingsbijeenkomsten en Inspiratiecycli.

Ik verzorg bewustzijnspresentaties, verdiepingsbijeenkomsten, Inspiratiecycli en STEM trajecten die op specifieke wensen van organisaties zijn afgestemd.

Ik werk al ruim 13 jaar als ZZP-er vanuit mijn bureau "Bird’s Sense". De naamgeving van mijn bedrijf is gekoppeld aan wie ik ben: een nu 53-jarige man met een scherp oog, met het nodige overzicht en ervaring.

Ik vertrouw vol op mijn hart én mijn verstand; op ruimte én doorpakken; op benen op tafel én plannen maken; op voelen én cijfers; op creativiteit én gewoon doen. Op zacht én hard. Van het werken in de palliatieve zorg word ik wezenlijk blij. Het geeft mijn leven betekenis om míjn kwaliteiten te verbinden met de kwaliteiten van

mensen die elke dag zorgen voor mensen in hun laatste levensfase. Mijn kracht is dat ik de omgeving van mijn trainingen zo veilig kan maken dat mensen zich vaak durven te openen en dan de ruimte kunnen nemen om dingen te leren. Of wat veel vaker gebeurt: dat ze dingen weer kunnen oproepen die ze om wat voor reden dan ook even waren kwijtgeraakt. Mijn voeding komt uit de ontmoetingen met de mensen die ik in mijn trainingen en coaching tref.

Ineke Koedam

1963, sinds 2010 als freelance trainer verbonden aan Stichting STEM.

Ineke verzorgt bewustzijnspresentaties, verdiepingsbijeenkomsten, Inspiratiecycli en STEM trajecten die op uw specifieke wensen zijn afgestemd.

‘Sterven een kostbaar en wezenlijk proces van ieder mens’.

Vanuit een verlangen naar dienstbaarheid was ik in 2000 toe aan een wending aan mijn leven. Na een verkorte studie aan de Universiteit voor Humanistiek startte ik in 2003 mijn eigen praktijk "Weerschijn voor sterven, afscheid en rouw" en werkte achtereenvolgens als vrijwilliger en coördinator in het Rotterdamse Hospice De Vier Vogels.

Mijn ruime ervaring in de zorg voor stervenden en hun naasten leidde tot een steeds groter aanbod aanvullende scholing voor werkers in de terminale zorg. In 2009-2011 voerde ik namens de vooraanstaande neuropsychiater Peter Fenwick (UK) onderzoek uit naar zogenaamde ‘end-of-life-expierences’. Dat resulteerde in het boek ‘In het licht van sterven, ervaringen op de grens van leven en dood’. Het schetst een beeld van hoe de stervende zich voorbereidt en hoe diepgaand betekenis kan worden gevonden in sterven. Vanuit mijn ervaring en achtergrond wil ik dienstbaar zijn aan het stervensproces en een bijdrage zijn aan verruiming van bewustzijn rondom sterven.

Jacqueline Tijhaar

1963, sinds 2012 als freelance trainer verbonden aan Stichting STEM.

Jacqueline verzorgt bewustzijnspresentaties, verdiepingsbijeenkomsten, Inspiratiecycli en STEM trajecten die op specifieke wensen van organisaties zijn afgestemd. Daarnaast verzorgt ze trainingen rondom signaleren in de stervensfase en de implementatie van het zorgpad stervensfase voor het IKNL.

Jacqueline “Bijna 10 jaar geleden ben ik als ZZP-er mijn bureau "Tijhaarcoaching, training en advies" gestart. Na jaren als projectmanager gewerkt te hebben bij een grote zorgorganisaties was er bij mij een sterke behoefte ontstaan om mijn leven anders in te richten.

Door het werken met mensen in allerlei veranderingsprocessen wilde ik leren te doorgronden wat drijfveren van mensen zijn in fasen van verandering. Zo ben ik na een lange zoektocht terecht gekomen bij het IEP in Nijmegen alwaar ik in 2005 mijn Master NLP opleiding heb afgerond. Ik heb mijn baan opgezegd en ben gaan coachen en trainen. Door mijn affiniteit met de zorg in het algemeen en met de palliatieve zorg in het bijzonder, waar ik sinds 2003 als coördinator van een netwerk palliatieve zorg werkzaam ben, verzorg ik het liefste trainingen en coachtrajecten in de zorg. Als rode draad loopt door al deze trajecten het verbinden van mensen met elkaar, maar ook het verbinden van mensen met hun eigen innerlijke kracht. Dat is dan ook wat mij zo aanspreekt in de missie van Stichting STEM. STEM wil sterven uit de taboe- en medische sfeer halen en een volwaardige plaats in het leven geven door mensen te stimuleren over sterven te praten en handvatten te bieden hoe ze dat kunnen doen. STEM wil zorg en mensen bij elkaar brengen. Als trainer van stichting STEM voel ik me rijk dat ik bij dit proces een rol mag vervullen.